البودكاست ده صاحبته بتمر بأزمة تسمى بأزمة ربع العمر ما بين إنتهاء صلاحية عذر ما أنا لسه بدرس وواقع إنك خريج والمفروض إنك تنضم لصف العمل بس مش عارف تلاقي آخر الصف فين... لو انت كمان تايه تعالي أنا مش هرشدك بس الأحسن نبقى رفقة مين عايز يبقى في التوهان لوحده...
05 / 08 / 2024
|
الحاجة ال بتخلي في مكانة خاصة للكرتونات في قلب الطفل الرخم ال جوانا كلنا هو عامل النوستلجيا إحنا بنفتكر طفولتنا بالكرتون ده بالذات... أو بنفتكر حجات معينة بتجبلنا نوع من السعادة ال مش بنحس بيها لما بنكبر علشان الحياة العملية بتمتص دمنا كله ... بعيدا عن الإكتئاب أنا حابة أرجعك للساعة 2 الظهر إنت لسه راجع من الدرسة وغيرت هدومك التلفزيون اشتغل أيه على الشاشة؟ |
3:15 | |
04 / 08 / 2024
|
الحلقة الثانية: إقفل الباب بسرعة
الحاجة ال بتخلي في مكانة خاصة للكرتونات في قلب الطفل الرخم ال جوانا كلنا هو عامل النوستلجيا إحنا بنفتكر طفولتنا بالكرتون ده بالذات... أو بنفتكر حجات معينة بتجبلنا نوع من السعادة ال مش بنحس بيها لما بنكبر علشان الحياة العملية بتمتص دمنا كله ... بعيدا عن الإكتئاب أنا حابة أرجعك للساعة 2 الظهر إنت لسه راجع من الدرسة وغيرت هدومك التلفزيون اشتغل أيه على الشاشة؟ |
3:44 | |
03 / 08 / 2024
|
الحلقة الأولى: فين يا ابني المبيد الحشري
الحاجة ال بتخلي في مكانة خاصة للكرتونات في قلب الطفل الرخم ال جوانا كلنا هو عامل النوستلجيا إحنا بنفتكر طفولتنا بالكرتون ده بالذات... أو بنفتكر حجات معينة بتجبلنا نوع من السعادة ال مش بنحس بيها لما بنكبر علشان الحياة العملية بتمتص دمنا كله ... بعيدا عن الإكتئاب أنا حابة أرجعك للساعة 2 الظهر إنت لسه راجع من الدرسة وغيرت هدومك التلفزيون اشتغل أيه على الشاشة؟ |
3:35 | |
05 / 02 / 2024
|
أهلا بيك يا بائس... خد بس متزعلش تعالى إسمع خلينا نصيح في الفضاء مع بعض |
15:35 | |
29 / 10 / 2023
|
اتحكيتلي حكاية غريبة عن خناقة حصلت في عربية الفاكهة ال في أول الشارع وراح ضحيتها 7000 بطيخة |
11:15 | |
28 / 02 / 2023
|
البطل محتاج الشرير... وجود الشرير اساسي لوجود البطل يأما البطل هيبقى انسان عادي... الحبكة محتاجة تتعقد وتتحل... وده بيخلق احتياج شديد لطرفين طرف يخلق العقدة وطرف يحلها علشان نوصل لهدف المسرحية... على المسرح ديما الشرير شخصية اساسية حتى لو مش في المسرحية بالذات بس هو الشخصية الاساسية في حياة البطل لأنه الشخص ال بيخليه بطل… بس تعالى بص على كل ضحايا الشرير مش كلهم شخصيات أساسية معظمهم كمبارس… الشر المطلق ممكن يتمثل في انسان وممكن البطل والشرير يكونو نفس الشخص… تفتكر هيحصل ايه لو كان الشرير هو الشر ال جوه البطل وهيحصل ايه لو البطل مش بطل هيحصل ايه لو هو كمبارس... |
16:08 | |
14 / 01 / 2023
|
على خشبة المسرح تخلق عوالم ولكل عالم معادلات متزنة حتى الفوضى على الخشبة فوضى منظمة غضب وفرح وزعل وانهيار لهدف مخطط... ليه نهاية وبداية وسبب... الكيميا ال بتحصل على المسرح ديه بين الشخصيات الرئسية وبينهم وبين الكمبارس شبه الكيميا ال على الخشبة الأكبر... بيحصل أيه لما الكيما بتاعتك مبنظبنش مع حد بس في المعادلة ديه انت هتكون كمبارس وهو شخصية أساسية... |
11:58 | |
13 / 01 / 2023
|
قاعة المسرح عبارة عن صفوف صف أول وثاني وثالث إلى آخره... الصف الأول بطبيعة الحال هو الصف الأفضل هو ده ال هتعرف تشوف فيه أحسن وتحس إنك قاعد مع الممثلين على الخشبة... بيديك إحساس الشخصيات الرئيسية ال بتمثل من غير ما تضطر تبقى مكانهم... فيه مكانة متصلة بالصف الأول بتدي رشة رفاهية هو أغلى صف والسعر بيقل كل ما بتبعد... الصف الأول شاهد على كل حركة على كل كلمة اتقالت من تحت لتحت بين الممثلين... شاهد على الهمسات والحركات ال ورا المسرح شاهد على السطور ال اتنست واتهمست... الصف الأول هو شاهد بيشوف كل حاجة بس بيختار ميركزش مع الكمبارس... |
14:15 | |
01 / 12 / 2022
|
في عالم مثالي المسرحية هتمشي من غير هفوات من غير ما نحتاج حد يفكرنا بالسطر ال نسيناه علشان مش هننسى... الإفيه ديما هيضحك من غير ما يضحكنا مش هنخرج برا الشخصية يمكن نكون احنا الشخصية... الجمهور هيصقف في الوقت ال المخرج عايزه والممثلين هيبقو متمكنين من أدوارهم هنمشي كلنا بعد العرض واحنا حاسين إن محدش هناك كان زعلان... بس ده في عالم مثالي مش في العالم ده... في العالم ده فيه كمبارس محدش بيصقفله لما بيخش فيه ممثلين ميعرفوش يوصلو الأفيه فيه سطور بتتنسى... في العالم ده كل كلمة ناقصة حرف وكل مشهد ناقص إحساس وكل تصقيفة ناقصة ايد مصقفتش كل اسكربت فيه كمبارس وشخصية اساسية... |
18:05 | |
30 / 11 / 2022
|
ديما المسرحيات يتبدأ برفع الستارة والتصفيق الناس بيسقفو وهم لسه مشفوش حاجة بيصقفو في الأول وهم لسه مش عارفين هي المسرحية هتبقى حلوة ولا لا... والعقد ده بيمتد على طول المسرحية... تعاقد بينص على ان مع دخول كل شخصية لازم الناس تصقف... فيه تصفيق أشد من الثاني بس القاعدة تسير معادا على الكمبارس... الكمبارس خلفية. |
13:01 |
البودكاست ده صاحبته بتمر بأزمة تسمى بأزمة ربع العمر ما بين إنتهاء صلاحية عذر ما أنا لسه بدرس وواقع إنك خريج والمفروض إنك تنضم لصف العمل بس مش عارف تلاقي آخر الصف فين... لو انت كمان تايه تعالي أنا مش هرشدك بس الأحسن نبقى رفقة مين عايز يبقى في التوهان لوحده...
05 / 08 / 2024
|
الحاجة ال بتخلي في مكانة خاصة للكرتونات في قلب الطفل الرخم ال جوانا كلنا هو عامل النوستلجيا إحنا بنفتكر طفولتنا بالكرتون ده بالذات... أو بنفتكر حجات معينة بتجبلنا نوع من السعادة ال مش بنحس بيها لما بنكبر علشان الحياة العملية بتمتص دمنا كله ... بعيدا عن الإكتئاب أنا حابة أرجعك للساعة 2 الظهر إنت لسه راجع من الدرسة وغيرت هدومك التلفزيون اشتغل أيه على الشاشة؟ |
3:15 | ||
04 / 08 / 2024
|
الحلقة الثانية: إقفل الباب بسرعة
الحاجة ال بتخلي في مكانة خاصة للكرتونات في قلب الطفل الرخم ال جوانا كلنا هو عامل النوستلجيا إحنا بنفتكر طفولتنا بالكرتون ده بالذات... أو بنفتكر حجات معينة بتجبلنا نوع من السعادة ال مش بنحس بيها لما بنكبر علشان الحياة العملية بتمتص دمنا كله ... بعيدا عن الإكتئاب أنا حابة أرجعك للساعة 2 الظهر إنت لسه راجع من الدرسة وغيرت هدومك التلفزيون اشتغل أيه على الشاشة؟ |
3:44 | ||
03 / 08 / 2024
|
الحلقة الأولى: فين يا ابني المبيد الحشري
الحاجة ال بتخلي في مكانة خاصة للكرتونات في قلب الطفل الرخم ال جوانا كلنا هو عامل النوستلجيا إحنا بنفتكر طفولتنا بالكرتون ده بالذات... أو بنفتكر حجات معينة بتجبلنا نوع من السعادة ال مش بنحس بيها لما بنكبر علشان الحياة العملية بتمتص دمنا كله ... بعيدا عن الإكتئاب أنا حابة أرجعك للساعة 2 الظهر إنت لسه راجع من الدرسة وغيرت هدومك التلفزيون اشتغل أيه على الشاشة؟ |
3:35 | ||
05 / 02 / 2024
|
أهلا بيك يا بائس... خد بس متزعلش تعالى إسمع خلينا نصيح في الفضاء مع بعض |
15:35 | ||
29 / 10 / 2023
|
اتحكيتلي حكاية غريبة عن خناقة حصلت في عربية الفاكهة ال في أول الشارع وراح ضحيتها 7000 بطيخة |
11:15 | ||
28 / 02 / 2023
|
البطل محتاج الشرير... وجود الشرير اساسي لوجود البطل يأما البطل هيبقى انسان عادي... الحبكة محتاجة تتعقد وتتحل... وده بيخلق احتياج شديد لطرفين طرف يخلق العقدة وطرف يحلها علشان نوصل لهدف المسرحية... على المسرح ديما الشرير شخصية اساسية حتى لو مش في المسرحية بالذات بس هو الشخصية الاساسية في حياة البطل لأنه الشخص ال بيخليه بطل… بس تعالى بص على كل ضحايا الشرير مش كلهم شخصيات أساسية معظمهم كمبارس… الشر المطلق ممكن يتمثل في انسان وممكن البطل والشرير يكونو نفس الشخص… تفتكر هيحصل ايه لو كان الشرير هو الشر ال جوه البطل وهيحصل ايه لو البطل مش بطل هيحصل ايه لو هو كمبارس... |
16:08 | ||
14 / 01 / 2023
|
على خشبة المسرح تخلق عوالم ولكل عالم معادلات متزنة حتى الفوضى على الخشبة فوضى منظمة غضب وفرح وزعل وانهيار لهدف مخطط... ليه نهاية وبداية وسبب... الكيميا ال بتحصل على المسرح ديه بين الشخصيات الرئسية وبينهم وبين الكمبارس شبه الكيميا ال على الخشبة الأكبر... بيحصل أيه لما الكيما بتاعتك مبنظبنش مع حد بس في المعادلة ديه انت هتكون كمبارس وهو شخصية أساسية... |
11:58 | ||
13 / 01 / 2023
|
قاعة المسرح عبارة عن صفوف صف أول وثاني وثالث إلى آخره... الصف الأول بطبيعة الحال هو الصف الأفضل هو ده ال هتعرف تشوف فيه أحسن وتحس إنك قاعد مع الممثلين على الخشبة... بيديك إحساس الشخصيات الرئيسية ال بتمثل من غير ما تضطر تبقى مكانهم... فيه مكانة متصلة بالصف الأول بتدي رشة رفاهية هو أغلى صف والسعر بيقل كل ما بتبعد... الصف الأول شاهد على كل حركة على كل كلمة اتقالت من تحت لتحت بين الممثلين... شاهد على الهمسات والحركات ال ورا المسرح شاهد على السطور ال اتنست واتهمست... الصف الأول هو شاهد بيشوف كل حاجة بس بيختار ميركزش مع الكمبارس... |
14:15 | ||
01 / 12 / 2022
|
في عالم مثالي المسرحية هتمشي من غير هفوات من غير ما نحتاج حد يفكرنا بالسطر ال نسيناه علشان مش هننسى... الإفيه ديما هيضحك من غير ما يضحكنا مش هنخرج برا الشخصية يمكن نكون احنا الشخصية... الجمهور هيصقف في الوقت ال المخرج عايزه والممثلين هيبقو متمكنين من أدوارهم هنمشي كلنا بعد العرض واحنا حاسين إن محدش هناك كان زعلان... بس ده في عالم مثالي مش في العالم ده... في العالم ده فيه كمبارس محدش بيصقفله لما بيخش فيه ممثلين ميعرفوش يوصلو الأفيه فيه سطور بتتنسى... في العالم ده كل كلمة ناقصة حرف وكل مشهد ناقص إحساس وكل تصقيفة ناقصة ايد مصقفتش كل اسكربت فيه كمبارس وشخصية اساسية... |
18:05 | ||
30 / 11 / 2022
|
ديما المسرحيات يتبدأ برفع الستارة والتصفيق الناس بيسقفو وهم لسه مشفوش حاجة بيصقفو في الأول وهم لسه مش عارفين هي المسرحية هتبقى حلوة ولا لا... والعقد ده بيمتد على طول المسرحية... تعاقد بينص على ان مع دخول كل شخصية لازم الناس تصقف... فيه تصفيق أشد من الثاني بس القاعدة تسير معادا على الكمبارس... الكمبارس خلفية. |
13:01 |