φιλοσοφία - فيلوصوفيا

1644 subscribers

"لا يوجد شئ في العالم أقوى من قصة جيدة ، لا شئ يمكن أو يوقفها ، ولا عدو يقدر أن يهزمها .." تيريون لانستر سواء إن كنت من اللي بيحبوا الفلسفة، أو كنت من اللي مش بيحبوها، أو حتى من اللي ميعرفوش حاجة عنها فالبودكاست ده ليك.. في بودكاست "فيلوصوفيا - φιλοσοφία" هنطير سوا للعصور القديمة عشان نحكي قصة الفلسفة، هنشوف طاليس في الفجر، و هنقابل سقراط و أفلاطون و أرسطو الصبح، و هنتغدى مع ديكارت، و هنتعشى مع كانط، و نشرب شاي بالنعناع مع نيتشه.... هنشوف مع بعض إيه هي الفلسفة، و إيه تاريخها و قصتها الممتعة، بكلمات بسيطة جداً و مفهومة، من ساعة ما إتولدت لحد إنهاردة..

Episodes
16 / 09 / 2021

أفلوطين وعصر الاختيار


في المحطة الأخيرة من رحلة الفلسفة اليونانية.. عصر الأختيار وأفلوطين والدين في مواجهة الفلسفة؟ مين ينتصر؟ الدين ولا الفلسفة والمنطق؟ ومين اللي يطوع التاني عشان يعيش على حسه..

في الحلقة الأخيرة من بودكاست فيلوصوفيا.. هانتعرض لعصر الاختيار، وعصر أفلوطين.. ونشوف إزاي هانتنهي المرحلة اليونانية من الفلسفة... جاهز؟ يلا.... أتفضل قدامي.......

15:41
09 / 09 / 2021

الرواقيين والأبيكوريين


بعد ترجمة كتب اليهود لكتابهم السبعيني.. تقريباً جاوبوا عن كل اسئلة الفلاسفة.. ومابقاش ورا الفلاسفة بحث عن اسئلة ما ورائية لأن اليهود تقريباً جاوبوا عن كل الاسئلة دي في توراتهم.. فـ يا ترى إيه اللي هايحصل؟
تابع الحلقة القبل الأخيرة من بودكاست فيلوصوفيا الموسم الأول.. عشان تشوف إيه اللي حصل لما الدين والفسلفة نزلوا في الملعب قصاد بعض؟؟
جاهز؟؟ يلا... أتفضل قدامي.....

17:04
26 / 08 / 2021

أرسطو - الجزء التاني


للأفكار عواقب ... و لكل فكرة نتيجة .. و أرسطو سيد الأفكار و عظيم الفلسفة..
أرسطو أعظم من كتب في الفلسفة و على أساس كلامه أتبنت عقائد و ديانات و فلسفات كاملة مؤسس علم المنطق و الفلسفة المنطقية..
مين هو؟
و إيه تعليمه و فلسفته
تعالى أحكيلك ... جاهز؟ يلا اتفضل قدامي

15:21
21 / 08 / 2021

أرسطو - الجزء الأول


للأفكار عواقب.. ولكل فكرة نتيجة.. وأرسطو سيد الأفكار وعظيم الفلسفة..
أرسطو أعظم من كتب في الفلسفة.. وعلى أساس كلامه اتبنت عقائد وديانات وفلسفات كاملة.. مؤسس علم المنطق والفلسفة المنطقية.. مين هو .. وايه تعليمه وفلسفته..
تعالى أحكيلك.. جاهز؟ يلا؟ أتفضل قدامي......

14:07
12 / 08 / 2021

أفلاطون - الجزء الثاني


أفلاطون - تلميذ سقراط - ينطبق عليه المثل.. "التلميذ الذي هو أعظم من سيده" أفلاطون خد على عاتقه انه قبل ما ينشر فلسفته، هو لازم يقضي تماماً على السفسطائيين وفكرهم.. وده اللي بدأ بيه حياته الأدبية والفلسفية.. طب انت عارف يا صديقي ان أفلاطون ده ماكنش اسمه وانما صفته؟ تعالي نسافر سوا للعصور القديمة ونتعرف علي ونسمع قصته وتعليمه.... جاهز؟ يلا؟ أتفضل قدامي......

27:16
05 / 08 / 2021

أفلاطون - الجزء الأول


أفلاطون - تلميذ سقراط - ينطبق عليه المثل..
"التلميذ الذي هو أعظم من سيده"

أفلاطون خد على عاتقه انه قبل ما ينشر فلسفته، هو لازم يقضي تماماً على السفسطائيين وفكرهم.. وده اللي بدأ بيه حياته الأدبية والفلسفية..

طب انت عارف يا صديقي ان أفلاطون ده ماكنش اسمه وانما صفته؟

تعالي نسافر سوا للعصور القديمة ونتعرف علي ونسمع قصته وتعليمه.... جاهز؟ يلا؟ أتفضل قدامي......

21:37
29 / 07 / 2021

سقراط - الجزء الثاني


Books, History, philosophy,

18:54
22 / 07 / 2021

سقراط - الجزء الأول


في وسط مجتمع منهار أخلاقياً وفكرياً وحضارياً وسياسياً يظهر سقراط.. وعنده هدف مهم وسامي جداً .. وهو القضاء على جماعة السفسطائيين.. أزاي؟ وهل يقدر؟ وهل هما هايسكتوا؟ ولا هايردوا القلم عشرة؟

في الحلقة دي هناخدك في رحلة بالزمن لورا عشان نتعرف على عم الفلسفة الحقيقي (سقراط) ونتعرف على علمه وفلسفته وازاي الراجل ده عمل فرق كبير في التاريخ الفكري..
جاهز؟ يلا؟ أتفضل قدامي......

15:11
15 / 07 / 2021

السفسطائيين


انا عندي مبدأين..
الأول... أنا جاي أهبد.
والتاني..أنا هاتكلم في أي حاجة..
مش مهم انا هاتكلم في إيه؟ المهم اني اعرف اتكلم ببلاغة وطلاقة..

للوهلة الأولى يا صديقي هاتفتكر إننا بنتكلم عن المصريين بشكل عام.. لكن الحقيقة أن دول أهم مبادئ فلاسفة انهارده.. تعالى أخدك في رحلة للماضي نتعرف فيها سوا على السوفسطائيين ومذهبهم الفلسفي..جاهز؟ يلا؟ أتفضل قدامي......

19:53
08 / 07 / 2021

فيثاغورس


بذمتك كنت تعرف ان فيثاغورس فيلسوف؟ ايوة هو بتاع الهندسة..
انهادرة هانرجع بالزمن حوالي 2600 سنة لورا.. هانقابل عم فيثاغورس شخصياً ونسمع قصته وقصة فلسفته.... جاهز؟ يلا؟ أتفضل قدامي......

20:40
φιλοσοφία - فيلوصوفيا
1644 subscribers

"لا يوجد شئ في العالم أقوى من قصة جيدة ، لا شئ يمكن أو يوقفها ، ولا عدو يقدر أن يهزمها .." تيريون لانستر سواء إن كنت من اللي بيحبوا الفلسفة، أو كنت من اللي مش بيحبوها، أو حتى من اللي ميعرفوش حاجة عنها فالبودكاست ده ليك.. في بودكاست "فيلوصوفيا - φιλοσοφία" هنطير سوا للعصور القديمة عشان نحكي قصة الفلسفة، هنشوف طاليس في الفجر، و هنقابل سقراط و أفلاطون و أرسطو الصبح، و هنتغدى مع ديكارت، و هنتعشى مع كانط، و نشرب شاي بالنعناع مع نيتشه.... هنشوف مع بعض إيه هي الفلسفة، و إيه تاريخها و قصتها الممتعة، بكلمات بسيطة جداً و مفهومة، من ساعة ما إتولدت لحد إنهاردة..

Episodes
16 / 09 / 2021

أفلوطين وعصر الاختيار

في المحطة الأخيرة من رحلة الفلسفة اليونانية.. عصر الأختيار وأفلوطين والدين في مواجهة الفلسفة؟ مين ينتصر؟ الدين ولا الفلسفة والمنطق؟ ومين اللي يطوع التاني عشان يعيش على حسه..

في الحلقة الأخيرة من بودكاست فيلوصوفيا.. هانتعرض لعصر الاختيار، وعصر أفلوطين.. ونشوف إزاي هانتنهي المرحلة اليونانية من الفلسفة... جاهز؟ يلا.... أتفضل قدامي.......

15:41
09 / 09 / 2021

الرواقيين والأبيكوريين

بعد ترجمة كتب اليهود لكتابهم السبعيني.. تقريباً جاوبوا عن كل اسئلة الفلاسفة.. ومابقاش ورا الفلاسفة بحث عن اسئلة ما ورائية لأن اليهود تقريباً جاوبوا عن كل الاسئلة دي في توراتهم.. فـ يا ترى إيه اللي هايحصل؟
تابع الحلقة القبل الأخيرة من بودكاست فيلوصوفيا الموسم الأول.. عشان تشوف إيه اللي حصل لما الدين والفسلفة نزلوا في الملعب قصاد بعض؟؟
جاهز؟؟ يلا... أتفضل قدامي.....

17:04
26 / 08 / 2021

أرسطو - الجزء التاني

للأفكار عواقب ... و لكل فكرة نتيجة .. و أرسطو سيد الأفكار و عظيم الفلسفة..
أرسطو أعظم من كتب في الفلسفة و على أساس كلامه أتبنت عقائد و ديانات و فلسفات كاملة مؤسس علم المنطق و الفلسفة المنطقية..
مين هو؟
و إيه تعليمه و فلسفته
تعالى أحكيلك ... جاهز؟ يلا اتفضل قدامي

15:21
21 / 08 / 2021

أرسطو - الجزء الأول

للأفكار عواقب.. ولكل فكرة نتيجة.. وأرسطو سيد الأفكار وعظيم الفلسفة..
أرسطو أعظم من كتب في الفلسفة.. وعلى أساس كلامه اتبنت عقائد وديانات وفلسفات كاملة.. مؤسس علم المنطق والفلسفة المنطقية.. مين هو .. وايه تعليمه وفلسفته..
تعالى أحكيلك.. جاهز؟ يلا؟ أتفضل قدامي......

14:07
12 / 08 / 2021

أفلاطون - الجزء الثاني

أفلاطون - تلميذ سقراط - ينطبق عليه المثل.. "التلميذ الذي هو أعظم من سيده" أفلاطون خد على عاتقه انه قبل ما ينشر فلسفته، هو لازم يقضي تماماً على السفسطائيين وفكرهم.. وده اللي بدأ بيه حياته الأدبية والفلسفية.. طب انت عارف يا صديقي ان أفلاطون ده ماكنش اسمه وانما صفته؟ تعالي نسافر سوا للعصور القديمة ونتعرف علي ونسمع قصته وتعليمه.... جاهز؟ يلا؟ أتفضل قدامي......

27:16
05 / 08 / 2021

أفلاطون - الجزء الأول

أفلاطون - تلميذ سقراط - ينطبق عليه المثل..
"التلميذ الذي هو أعظم من سيده"

أفلاطون خد على عاتقه انه قبل ما ينشر فلسفته، هو لازم يقضي تماماً على السفسطائيين وفكرهم.. وده اللي بدأ بيه حياته الأدبية والفلسفية..

طب انت عارف يا صديقي ان أفلاطون ده ماكنش اسمه وانما صفته؟

تعالي نسافر سوا للعصور القديمة ونتعرف علي ونسمع قصته وتعليمه.... جاهز؟ يلا؟ أتفضل قدامي......

21:37
29 / 07 / 2021

سقراط - الجزء الثاني

Books, History, philosophy,

18:54
22 / 07 / 2021

سقراط - الجزء الأول

في وسط مجتمع منهار أخلاقياً وفكرياً وحضارياً وسياسياً يظهر سقراط.. وعنده هدف مهم وسامي جداً .. وهو القضاء على جماعة السفسطائيين.. أزاي؟ وهل يقدر؟ وهل هما هايسكتوا؟ ولا هايردوا القلم عشرة؟

في الحلقة دي هناخدك في رحلة بالزمن لورا عشان نتعرف على عم الفلسفة الحقيقي (سقراط) ونتعرف على علمه وفلسفته وازاي الراجل ده عمل فرق كبير في التاريخ الفكري..
جاهز؟ يلا؟ أتفضل قدامي......

15:11
15 / 07 / 2021

السفسطائيين

انا عندي مبدأين..
الأول... أنا جاي أهبد.
والتاني..أنا هاتكلم في أي حاجة..
مش مهم انا هاتكلم في إيه؟ المهم اني اعرف اتكلم ببلاغة وطلاقة..

للوهلة الأولى يا صديقي هاتفتكر إننا بنتكلم عن المصريين بشكل عام.. لكن الحقيقة أن دول أهم مبادئ فلاسفة انهارده.. تعالى أخدك في رحلة للماضي نتعرف فيها سوا على السوفسطائيين ومذهبهم الفلسفي..جاهز؟ يلا؟ أتفضل قدامي......

19:53
08 / 07 / 2021

فيثاغورس

بذمتك كنت تعرف ان فيثاغورس فيلسوف؟ ايوة هو بتاع الهندسة..
انهادرة هانرجع بالزمن حوالي 2600 سنة لورا.. هانقابل عم فيثاغورس شخصياً ونسمع قصته وقصة فلسفته.... جاهز؟ يلا؟ أتفضل قدامي......

20:40

Next Prev
0:00 / 0:00

Playback Speed

x1


0.5x

1.5x

1x