كلام فلسفة

2467 subscribers

ياترى عمرك فكرت قبل كدة فى سر الوجود؟ أو سبب وجودك؟ في طبيعة الموجودات؟ يمكن تكون فكرت فى معني الأخلاق؟ ليه فيه جمال؟ ليه فى قبح؟ خير، شر، و عدل؟ ياترى في معنى للقيم من غير البشر؟ وأكيد سألت نفسك قبل كده ايه معنى الحياة؟ كل أسبوع هنناقش فكرة أو سؤال من الاسئلة اللى حيرت الفلاسفة على مر العصور من أفلاطون، لأبن رشد، لديكارت هنتكلم عن المعرفة، الوعي، الأنا، الاخلاق، المعتقد والايمان، العدالة، المنطق، الشك، العلم، والجمال .. هنسافر عبر الزمان والمكان من فلاسفة الاغريق، لأباء المتكلمين العرب، لرواد الفلسفة الغربية الحديثة. في حلقات أسبوعية قصيرة بلهجة مصرية بسيطة معاكم أحمد الملط للفلسفة والمتفلسفين أهلا بيكوا فى كلام فلسفة

Episodes
11 / 06 / 2021

The Argument from Religious Experience الحُجة من التجربة الدينية


من حلقة التجارب الدينية و المعجزات
EP45: Religious Experiences and Miracles

الحُجة من التجربة الدينية، هى حجة الانتقال من تجربة الاحساس بوجود الله لأثبات وجود الله، فى اقوى صورها. وبتستند على فكرة انه من الممكن فقط الاحساس بشئ ما من خلال اى تجربة فقط ان كان الشئ له وجود، وبالتالى ظاهرة التجربة الدينية دليل على وجود الله! البشر بتمر بتجارب دينية وروحية بتشعر فيها بوجود الله، اذن الله له وجود. لكن فى اضعف صورها الحجة بتجادل ان التجربة الدينية بتقدم ادلة فقط على وجود الله لكنها لاتثبت وجودة، الصورة دى من الحجة صاغها الفيلسوف الانجليزى ريتشارد سوينبيرن من خلال مبدأ العقلانية. لكن كلا الصورتين من الحجة بيفترضوا ان التجربة الدينية تجربة ادراكية فى الاساس بمعنى انها تجربة فيها الفرد بيدرك وجود شئ ما خارجى! لكن البعض جادل ان التجربة الدينية قد تحتوى على خيال المدرك وليس بالضرورة ادراكة. بمعنى ان الشئ او الكائن محل التجربة ليس له وجود مجرد فى الواقع او الطبيعة لكنه موجود بشكل نسبى فى عقل المدرك او الفرد المار بالتجربة. الاشكالية الاخرى اللى بتقابل التجارب الدينية، انها بتتناقض مع بعضها البعض، تقريبا كل الاديان فيها افرد ادعوا بالمرور بتجربة دينية ما بتأكد على الطائفة الدينية اللى بيتبعوها، لو كانت التجارب الدينية دى كلها صحيحية يبدو ان هتسبب اشكالية منطقية، لان كثيرمن التجارب الدينية دى بتأكد على مبادئ دينية مختلفة وفى كثير من الاحيان متناقضة مع بعضها! واخير اشكالية نسبي

00:00:00
11 / 06 / 2021

The Relationship between Science and Religion العلاقة بين العلم والدين


من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

كلا من العلم والدين بيلعبوا أدوار اساسية فى العالم اليوم، أكثر من 85% من سكان الارض بيعتنقوا صورة من المعتقدات الدينية، تأثير العلم ايضا واسع النطاق، سواء من اسطح البيانات فى وسط نيويورك ، لقمم الجبال فى افغانستان، لقلب الغابات فى أفرقيا السمراء، الاقمار الصناعية، التليفونات المحمولة، الراديو، التلفزيون، وغير من تطبيقات العلم الساحرة اصبحت مكون اساسى من حياة كل البشر على الارض، وبالتالى كان لابد من تأثر وتأثير كلا من العلم والدين فى بعضهما البعض عبر التاريخ ! فى عام 1615 جاليليو Galileo كان مازال متأثر برد فعل العالم حول رؤيتة عن دوران الارض، بالرغم من الرؤية التقليدية للكنيسة الكاثوليكية الرومانية ان الارض تقع فى مركز العالم غير متحركة، ملاحظات جاليليو دفعتة للأقتناع ان الرؤية دى خاطئة. Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

Independence & Integration between Science and Religion الاستقلالية والتكامل بين العلم والدين


من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

على الجانب الاخر هناك من يدعو ان العلم والدين فى علاقة استقلالية Independence وان من الممكن تواجدهم فى حالة وجود سلمية لانهم مستقلين عن بعضهم بصورة تمنع الصراع والصدام. هناك عدة طرق لتطوير نماذج استقلالية. احدها اننا نجادل ان كلا من العلم والدين من غير الممكن ان يتقاطعا لانهم بيعالجوا كائنات من اطر متسقلة تماما. على سبيل المثال، من الممكن اننا ندعى ان الدين بيهتم فقط بطبيعة الامور الخارجة عن العالم الطبيعى Supernatural فى حين ان العلم مهتم فقط بتفسير ووصف الظواهر والكائنات فى اطار العالم الطبيعى natural world فقط. تحت الرؤية دى، الدين بيعتمد على الوحى السمواى او التجربة الدينية لاخبارنا فقط عن الله، الملائكة، الحياة الاخرة، الخ .. اما العلم بيعتمد على التجربة الحسية، لاخبارنا عن طبيعة الكائنات والعالم المادى. Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

Justifying Religious Beliefs تبرير المعتقدات الدينية


من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

من الممكن تصنيف النظريات اللى بتوصف العلاقة بين الايمان والعقلانية لفئتين رئيسيتين، على جانب هناك اصحاب رؤية ان العقل لابد من استخدامة لتبرير وتأكيد الايمان، من الممكن اننا نطلق على الرؤية دى وجهات النظر العقلانية، محاولة البحث عن ادلة عقلانية على وجود الله، او البعث، او الحياة بعد الموت، او محاولة تحقيق عقلانية لمعتقدات الفرد فى الدو Dao او الدارما dharma كلها امثلة للتحقيق العقلانى. لكن على الجانب الاخر هناك المنكرين لان العقلانية او التحقيق بالدليل العقلانى من الممكن او المفروض استخدامة لتحقيق او تبرير المعتقدات الدينية. من الممكن اننا نطلق على الرؤية دى وجهات النظر الغير تحقيقية non-evidential اصحاب الرؤية دى مش بينكروا المعتقدات الدينية او ممارستها، لكن بينكروا فكرة ان وجود معتقدات دينية عند الفرد بيعتمد على وجود اسباب او ادلة عقلانية داعمة للمعتقدات بشكل مجرد. Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

The will to believe ارادة الايمان


من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

رؤية اخرى للعلاقة ما بين الايمان والعقلانية مشابهة لأيمانية كيركجارد، قدمها فيلسوف وعالم النفس الامريكى ويليام جيمس William James فى مقال شهير بعنوان "إرادة الايمان The will to believe" وجادل فيه ان على النقيض من اللى عنوان مقالة بيقترحة، وهو ان الفرد لابد له من تأكيد المعتقدات بمجرد ارادتها، فى بعض الاحيان بنكون مجبرين على تقرير قبول معتقدات معينة حتى فى غياب الادلة، وفى المواقف المناسبة قرار الاعتقاد افضل من قرار عدم الاعتقاد! Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

EP48: The Problem of Logic and Empiricism إشكالية المنطق و التجريبية


الوضعية المنطقية و التجريبية المنطقية شكلوا حركة الوضعية التجريبية الجديدة اللى ظهرت في منتصف القرن العشرين كتطور طبيعي للظروف التاريخية في الحضارة الغربية الاوروبية على وجهة التحديد. جوهر الحركة قائم علي نظرية التحقق ونظرية المعرفة اللى أكدت أن الجمل المعرفية ذات المعنى هى الجمل اللي من الممكن التحقق منها من خلال الملاحظة التجريبية فقط. الحركة ازدهرت في العشرينيات والثلاثينيات من القرن الماضى. وظهرت حلقات تجمع شهيرة لفلاسفة، علماء، ورياضي الحركة مثل حلقة برلين في ألمانيا وحلقة فيينا في النمسا. الحركات الوضعية تأثرت بشكل كبير بالأعمال الأولى للمنطقي و فيلسوف اللغة لويدج فينجتشتين اللى حاول وضع مبدأ للتحقق وقياس معنى الجمل. اللى قادهم لتبنى فكرة جوهرية فى المدرسة التجريبية وهى أن المعرفة من الممكن الوصول لها فقط عن طريق الاتصال المباشر مع الواقع من خلال الحواس. وأصبح بالنسبة لهم التعامل مع الكائنات الغير مُلاحظة فى عباءة العلم صور من الكناية عن كائنات وظواهره غير قابلة للمُلاحظة المباشرة بالحواس وأجهزة القياس المتاحة فى الوقت الحاضر، لكنها بتسبب الكائنات والظواهر المُلاحظة بشكل غير مباشر! .. وبالتالي أصبحت المصطلحات النظرية بتشتق معناها فقط من المصطلحات المعبرة عن المُلاحظ فقط، ومن هنا يمكن إختزال القوانين النظرية لقوانين تجريبية عن طريق المنطقانية أو التوجهة النظري لبرتراند راسل (أو اختزال الرياضيات للمنطق) .. اللى من خلالها قواعد الفيز

00:00:00
11 / 06 / 2021

Pascal’s wager رهان باسكال


من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

هو احد صور الاعتقاد البرجماتى اللى طرحها الرياضى الفرنسى بليز باسكال Blaise Pascal قبل عدة قرون، واللى من خلالها قدم رهان برجماتى او عملى عادة ما بيشار الية برهان باسكال لتبرير الاعتقاد الدينى باستخدام تحليل التكاليف والفوائد cost–benefit analysis لعقلانية الاعتقاد فى وجود الله وبالاعتماد على صور بدائة من نظرية الاحتمالات Probability theory، باسكال جادل ان الاعتقاد فى وجود الله، Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

Pascal’s wager Criticism نقد رهان باسكال


من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

فيلسوف عصر النهضة الفرنسى فولتير Voltaire فى رسالة بعنوان "الملاحظات الاولى على أفكار باسكال Remarques (Premiéres) sur les Pensées de Pascal" نشرها سنة 1728 رفض فكرة الرهان كدليل على وجود الله، واعتبرها طفولية! واضاف ان فكرة انى لابد ان اؤمن بشئ ليست دليل على وجود الشئ! لكن فى الحقيقة باسكال ما استخدمش رهانة كدليل على اثبات وجود الله، لكن كقرار ضرورى عملى من المستحيل لأى فرد حى تجنبة! واعتقد ان تجنب الدخول فى هذا الرهان ليس خيار، وان العقلانية غير قادرة على كشف الحقيقة! Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

Reformed Epistemology نظرية المعرفة الاصلاحية


من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

مصطلح الاصلاح مشتق من حركة الاصلاح البروتوستانية داخل الديانة المسيحية فى العصور الوسطى بأوروبا فى مواجهة الكنيسة الكاثوليكية، المصطلح مستخدم هنا للأشارة لرؤية جديدة أخيرة فى محاولة فهم العلاقة بين الايمان والعقلانية، Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

Conflict between Science and Religion الصراع بين العلم والدين


من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

عندما يفكر الناس فى العلاقة بين العلم والدين، عادة ما بتقفذ الى ذهنهم علاقة الصدام، الصراع، الاشتباك، والقضاء اللى دارت عبر قرون طويلة حول نظرية التطور Evolution. منذ القضية الاولى فى بدايات القرن العشرين، اصبحت نظرية التطور قضية عامة وشائعة فى الحوار العام خصوصا فى المجتمعات الغربية. Continue reading →

00:00:00
كلام فلسفة
2467 subscribers

ياترى عمرك فكرت قبل كدة فى سر الوجود؟ أو سبب وجودك؟ في طبيعة الموجودات؟ يمكن تكون فكرت فى معني الأخلاق؟ ليه فيه جمال؟ ليه فى قبح؟ خير، شر، و عدل؟ ياترى في معنى للقيم من غير البشر؟ وأكيد سألت نفسك قبل كده ايه معنى الحياة؟ كل أسبوع هنناقش فكرة أو سؤال من الاسئلة اللى حيرت الفلاسفة على مر العصور من أفلاطون، لأبن رشد، لديكارت هنتكلم عن المعرفة، الوعي، الأنا، الاخلاق، المعتقد والايمان، العدالة، المنطق، الشك، العلم، والجمال .. هنسافر عبر الزمان والمكان من فلاسفة الاغريق، لأباء المتكلمين العرب، لرواد الفلسفة الغربية الحديثة. في حلقات أسبوعية قصيرة بلهجة مصرية بسيطة معاكم أحمد الملط للفلسفة والمتفلسفين أهلا بيكوا فى كلام فلسفة

Episodes
11 / 06 / 2021

The Argument from Religious Experience الحُجة من التجربة الدينية

من حلقة التجارب الدينية و المعجزات
EP45: Religious Experiences and Miracles

الحُجة من التجربة الدينية، هى حجة الانتقال من تجربة الاحساس بوجود الله لأثبات وجود الله، فى اقوى صورها. وبتستند على فكرة انه من الممكن فقط الاحساس بشئ ما من خلال اى تجربة فقط ان كان الشئ له وجود، وبالتالى ظاهرة التجربة الدينية دليل على وجود الله! البشر بتمر بتجارب دينية وروحية بتشعر فيها بوجود الله، اذن الله له وجود. لكن فى اضعف صورها الحجة بتجادل ان التجربة الدينية بتقدم ادلة فقط على وجود الله لكنها لاتثبت وجودة، الصورة دى من الحجة صاغها الفيلسوف الانجليزى ريتشارد سوينبيرن من خلال مبدأ العقلانية. لكن كلا الصورتين من الحجة بيفترضوا ان التجربة الدينية تجربة ادراكية فى الاساس بمعنى انها تجربة فيها الفرد بيدرك وجود شئ ما خارجى! لكن البعض جادل ان التجربة الدينية قد تحتوى على خيال المدرك وليس بالضرورة ادراكة. بمعنى ان الشئ او الكائن محل التجربة ليس له وجود مجرد فى الواقع او الطبيعة لكنه موجود بشكل نسبى فى عقل المدرك او الفرد المار بالتجربة. الاشكالية الاخرى اللى بتقابل التجارب الدينية، انها بتتناقض مع بعضها البعض، تقريبا كل الاديان فيها افرد ادعوا بالمرور بتجربة دينية ما بتأكد على الطائفة الدينية اللى بيتبعوها، لو كانت التجارب الدينية دى كلها صحيحية يبدو ان هتسبب اشكالية منطقية، لان كثيرمن التجارب الدينية دى بتأكد على مبادئ دينية مختلفة وفى كثير من الاحيان متناقضة مع بعضها! واخير اشكالية نسبية التجربة بتكون عقبة حقيقية امام مبدأ التجارب الدينية بشكل عام. ده بالاضافة لان فى تيار قوى المدرسة الشكوكية الفلسفية بيجادل ان ادراكنا للكائنات والاشياء المحيطة بينا فى الواقع بشكل يومي غير كافى لتبرير الاعتقاد فى وجود تلك الاشياء! جدلية ديكارت Descartes من الاحلام اقوى صور الحجة دى، لكن جذورها بترجع من قبلة فى الفلسفة الاسلامية عند ابن سيناء وفى الفلسفة اليونانية عند بيرو Pyrrho. الاشكالية ان كل التجارب نسبية شخصية وغير موضوعية subjective، واى تجربة نسبية بالضرورة حسب تعريفها متسقة مع عدد لانهائى من الحالات الموضوعية Objective States. او بصورة ابسط بغض النظر عن كيف ارى العالم، فى عدد لانهائى من الصور اللى من الممكن يكون عليها العالم الحقيقى! انا ممكن اكون بحلم، بهلوس، بتخيل، ببالغ، الخ ... لو تجاربنا المألوفة للعالم الخارجى غير كافية لتبرير الاعتقاد فى وجودة، اذن ما مدى الشك فى التجارب الدينية اللى من الصعب التحقق منها ودرجة حجتها على وجود الله؟!

نص الحلقة
======
https://kalamfalsfa.wordpress.com/2018/08/16/ep45-religious-experiences-and-miracles/
https://youtu.be/gxiu8IjHSfg

الملفات الصوتية
=========
https://archive.org/details/KalamFalsfa_EP45
https://archive.org/download/KalamFalsfa_EP45/EP45_2018_08_16.mp3
https://archive.org/download/KalamFalsfa_EP45/EP45_ECN_2018_08_16.mp3
https://archive.org/download/KalamFalsfa_EP45/EP45_NoMusic_2018_08_16.mp3


Music Credit
===========
Naseer Shamma – Happened at All: Amiriyaa
https://goo.gl/r0ijGP

Silence
https://goo.gl/rf6HdQ

Remember
https://goo.gl/G7Yi6f

Aaron Zigman: THE SHACK
https://goo.gl/h3EUfc

Brandon Fiechter - High Elves of Waterfall Sanctuary
https://goo.gl/vRdQww

Brandon Fiechter - Tree Dwellers
https://goo.gl/HBsiOT

Derek & Brandon Fiechter - Mystery Music
https://goo.gl/hta7gF

Medieval Music – Bridgewell
https://goo.gl/xqu1JW

Dinosaur Music and Prehistoric Music
https://goo.gl/wazxKi

Kevin MacLeod – Pooka
https://goo.gl/lslojY


للتواصل ومتابعة باقى الحلقات تابعونا على:
https://www.facebook.com/KalamFalsfa
https://kalamfalsfa.wordpress.com
https://plus.google.com/u/0/+KalamFalsfa
https://twitter.com/kalamfalsfa
https://archive.org/details/@kalamfalsfa Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

The Relationship between Science and Religion العلاقة بين العلم والدين

من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

كلا من العلم والدين بيلعبوا أدوار اساسية فى العالم اليوم، أكثر من 85% من سكان الارض بيعتنقوا صورة من المعتقدات الدينية، تأثير العلم ايضا واسع النطاق، سواء من اسطح البيانات فى وسط نيويورك ، لقمم الجبال فى افغانستان، لقلب الغابات فى أفرقيا السمراء، الاقمار الصناعية، التليفونات المحمولة، الراديو، التلفزيون، وغير من تطبيقات العلم الساحرة اصبحت مكون اساسى من حياة كل البشر على الارض، وبالتالى كان لابد من تأثر وتأثير كلا من العلم والدين فى بعضهما البعض عبر التاريخ ! فى عام 1615 جاليليو Galileo كان مازال متأثر برد فعل العالم حول رؤيتة عن دوران الارض، بالرغم من الرؤية التقليدية للكنيسة الكاثوليكية الرومانية ان الارض تقع فى مركز العالم غير متحركة، ملاحظات جاليليو دفعتة للأقتناع ان الرؤية دى خاطئة. Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

Independence & Integration between Science and Religion الاستقلالية والتكامل بين العلم والدين

من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

على الجانب الاخر هناك من يدعو ان العلم والدين فى علاقة استقلالية Independence وان من الممكن تواجدهم فى حالة وجود سلمية لانهم مستقلين عن بعضهم بصورة تمنع الصراع والصدام. هناك عدة طرق لتطوير نماذج استقلالية. احدها اننا نجادل ان كلا من العلم والدين من غير الممكن ان يتقاطعا لانهم بيعالجوا كائنات من اطر متسقلة تماما. على سبيل المثال، من الممكن اننا ندعى ان الدين بيهتم فقط بطبيعة الامور الخارجة عن العالم الطبيعى Supernatural فى حين ان العلم مهتم فقط بتفسير ووصف الظواهر والكائنات فى اطار العالم الطبيعى natural world فقط. تحت الرؤية دى، الدين بيعتمد على الوحى السمواى او التجربة الدينية لاخبارنا فقط عن الله، الملائكة، الحياة الاخرة، الخ .. اما العلم بيعتمد على التجربة الحسية، لاخبارنا عن طبيعة الكائنات والعالم المادى. Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

Justifying Religious Beliefs تبرير المعتقدات الدينية

من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

من الممكن تصنيف النظريات اللى بتوصف العلاقة بين الايمان والعقلانية لفئتين رئيسيتين، على جانب هناك اصحاب رؤية ان العقل لابد من استخدامة لتبرير وتأكيد الايمان، من الممكن اننا نطلق على الرؤية دى وجهات النظر العقلانية، محاولة البحث عن ادلة عقلانية على وجود الله، او البعث، او الحياة بعد الموت، او محاولة تحقيق عقلانية لمعتقدات الفرد فى الدو Dao او الدارما dharma كلها امثلة للتحقيق العقلانى. لكن على الجانب الاخر هناك المنكرين لان العقلانية او التحقيق بالدليل العقلانى من الممكن او المفروض استخدامة لتحقيق او تبرير المعتقدات الدينية. من الممكن اننا نطلق على الرؤية دى وجهات النظر الغير تحقيقية non-evidential اصحاب الرؤية دى مش بينكروا المعتقدات الدينية او ممارستها، لكن بينكروا فكرة ان وجود معتقدات دينية عند الفرد بيعتمد على وجود اسباب او ادلة عقلانية داعمة للمعتقدات بشكل مجرد. Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

The will to believe ارادة الايمان

من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

رؤية اخرى للعلاقة ما بين الايمان والعقلانية مشابهة لأيمانية كيركجارد، قدمها فيلسوف وعالم النفس الامريكى ويليام جيمس William James فى مقال شهير بعنوان "إرادة الايمان The will to believe" وجادل فيه ان على النقيض من اللى عنوان مقالة بيقترحة، وهو ان الفرد لابد له من تأكيد المعتقدات بمجرد ارادتها، فى بعض الاحيان بنكون مجبرين على تقرير قبول معتقدات معينة حتى فى غياب الادلة، وفى المواقف المناسبة قرار الاعتقاد افضل من قرار عدم الاعتقاد! Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

EP48: The Problem of Logic and Empiricism إشكالية المنطق و التجريبية

الوضعية المنطقية و التجريبية المنطقية شكلوا حركة الوضعية التجريبية الجديدة اللى ظهرت في منتصف القرن العشرين كتطور طبيعي للظروف التاريخية في الحضارة الغربية الاوروبية على وجهة التحديد. جوهر الحركة قائم علي نظرية التحقق ونظرية المعرفة اللى أكدت أن الجمل المعرفية ذات المعنى هى الجمل اللي من الممكن التحقق منها من خلال الملاحظة التجريبية فقط. الحركة ازدهرت في العشرينيات والثلاثينيات من القرن الماضى. وظهرت حلقات تجمع شهيرة لفلاسفة، علماء، ورياضي الحركة مثل حلقة برلين في ألمانيا وحلقة فيينا في النمسا. الحركات الوضعية تأثرت بشكل كبير بالأعمال الأولى للمنطقي و فيلسوف اللغة لويدج فينجتشتين اللى حاول وضع مبدأ للتحقق وقياس معنى الجمل. اللى قادهم لتبنى فكرة جوهرية فى المدرسة التجريبية وهى أن المعرفة من الممكن الوصول لها فقط عن طريق الاتصال المباشر مع الواقع من خلال الحواس. وأصبح بالنسبة لهم التعامل مع الكائنات الغير مُلاحظة فى عباءة العلم صور من الكناية عن كائنات وظواهره غير قابلة للمُلاحظة المباشرة بالحواس وأجهزة القياس المتاحة فى الوقت الحاضر، لكنها بتسبب الكائنات والظواهر المُلاحظة بشكل غير مباشر! .. وبالتالي أصبحت المصطلحات النظرية بتشتق معناها فقط من المصطلحات المعبرة عن المُلاحظ فقط، ومن هنا يمكن إختزال القوانين النظرية لقوانين تجريبية عن طريق المنطقانية أو التوجهة النظري لبرتراند راسل (أو اختزال الرياضيات للمنطق) .. اللى من خلالها قواعد الفيزياء الرياضية بتُختزل لرموز منطقية، وتتحول الجمل لمعايير قياسية منطقية متفق عليها للتعبير عن الملاحظة فى الطبيعية! الوضعية المنطقية ظهرت كرد فعل علي فلسفة هيجل اللي سيطرت على ألمانيا في هذا التوقيت، ورفض فكرة هيجل عن وجود كائنات ميتافيزيقية بدون أسس تجريبية. لكن الحركة أختفت مع نهاية الثلاثينيات، بسبب التقلبات السياسية الناتجة عن قيام الحرب العالمية الثانية، وموت وشتات رواد الحركة. لكن أفكارها ساهمت بشكل أساسي في تطور الفلسفة التحليلية وأصبحت جزء أساسي من مبادئها وجوهرها

ودلوقتى .. غمض عينيك للحظات ... فكر في اللي هتشوفة لما تفتح عينيك! .. فتح عينك .. ياتري لقيت اللى توقعت تشوفة؟! .. ليه بتعتقد أن نفس التجارب ستؤدى لنفس النتائج؟.. وأيه هى العلاقة بين تكرارية الملاحظة في الماضي وتأكيد تعميمها كقاعدة متكررة الحدوث فى المستقبل؟ .. هل نصل لحقيقة العالم بالاعتماد فقط على الحواس؟ .. أو يمكن من الجائز فعلا المعرفة تكتسب فقط عن طريق التجربة؟ .. لكن ياترى ايه هو دور العقل في الوصول للحقيقة؟! .. فكر تاني Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

Pascal’s wager رهان باسكال

من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

هو احد صور الاعتقاد البرجماتى اللى طرحها الرياضى الفرنسى بليز باسكال Blaise Pascal قبل عدة قرون، واللى من خلالها قدم رهان برجماتى او عملى عادة ما بيشار الية برهان باسكال لتبرير الاعتقاد الدينى باستخدام تحليل التكاليف والفوائد cost–benefit analysis لعقلانية الاعتقاد فى وجود الله وبالاعتماد على صور بدائة من نظرية الاحتمالات Probability theory، باسكال جادل ان الاعتقاد فى وجود الله، Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

Pascal’s wager Criticism نقد رهان باسكال

من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

فيلسوف عصر النهضة الفرنسى فولتير Voltaire فى رسالة بعنوان "الملاحظات الاولى على أفكار باسكال Remarques (Premiéres) sur les Pensées de Pascal" نشرها سنة 1728 رفض فكرة الرهان كدليل على وجود الله، واعتبرها طفولية! واضاف ان فكرة انى لابد ان اؤمن بشئ ليست دليل على وجود الشئ! لكن فى الحقيقة باسكال ما استخدمش رهانة كدليل على اثبات وجود الله، لكن كقرار ضرورى عملى من المستحيل لأى فرد حى تجنبة! واعتقد ان تجنب الدخول فى هذا الرهان ليس خيار، وان العقلانية غير قادرة على كشف الحقيقة! Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

Reformed Epistemology نظرية المعرفة الاصلاحية

من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

مصطلح الاصلاح مشتق من حركة الاصلاح البروتوستانية داخل الديانة المسيحية فى العصور الوسطى بأوروبا فى مواجهة الكنيسة الكاثوليكية، المصطلح مستخدم هنا للأشارة لرؤية جديدة أخيرة فى محاولة فهم العلاقة بين الايمان والعقلانية، Continue reading →

00:00:00
11 / 06 / 2021

Conflict between Science and Religion الصراع بين العلم والدين

من حلقة الدين فى عصر العلم
EP44: Religion in an Age of Science

عندما يفكر الناس فى العلاقة بين العلم والدين، عادة ما بتقفذ الى ذهنهم علاقة الصدام، الصراع، الاشتباك، والقضاء اللى دارت عبر قرون طويلة حول نظرية التطور Evolution. منذ القضية الاولى فى بدايات القرن العشرين، اصبحت نظرية التطور قضية عامة وشائعة فى الحوار العام خصوصا فى المجتمعات الغربية. Continue reading →

00:00:00

Next Prev
0:00 / 0:00

Playback Speed

x1


0.5x

1.5x

1x